DET ÄR KLART ATT BOXHOLMS FÖRETAGSFÖRENING GÖR SKILLNAD

Resultatet av Svenskt Näringslivs senaste ranking av företagsklimatet visar att Boxholm klättrar 55 placeringar och nu återfinns på plats 143 i landet.
Det är naturligtvis glädjande. Samtidigt vore det märkligt om inte det arbete som gjorts under det senaste året också hade gett avtryck.
När enkäten genomfördes i början av året hade Boxholms Företagsförening kommit igång på allvar med sin nystart. Genom Frukostklubben, företagsbesök, nätverksträffar och en ökad dialog mellan företagare, politiker och tjänstepersoner har näringslivsfrågorna fått en betydligt större plats i det offentliga samtalet.
Vi tror att möten spelar roll. Vi tror att dialog spelar roll. Och vi tror att ett starkt lokalt företagsnätverk spelar roll.
Samtidigt är vi långt ifrån nöjda.
Plats 143 är ett steg i rätt riktning – men det är fortfarande en placering som visar att Boxholm har mycket kvar att göra. Inte minst om vi jämför oss med flera av våra grannkommuner.
Det finns fortfarande områden där förbättringar behövs. Företagens upplevelse av kommunpolitikernas attityder till företagande är ett sådant område. Ett annat är kommunens användning av entreprenader och upphandlingar. När fler tjänster och uppdrag konkurrensutsätts skapas fler möjligheter för lokala företag att växa, utvecklas och skapa arbetstillfällen.
Boxholms Företagsförening kommer därför att fortsätta sitt arbete med att lyfta näringslivsfrågorna, skapa mötesplatser och påminna om en grundläggande sak:
Ett starkt näringsliv är inte bara viktigt för företagen. Det är en förutsättning för hela kommunens utveckling, framtidstro och välfärd.
Vi är glada över framgången – men vi ser den framför allt som ett kvitto på att arbetet måste fortsätta.
Och det tänker vi se till att det gör.